zaterdag 10 september 2022

Van Pontedeuma naar Betanzos

In Pontedeuma waren het gisteren grote feestelijkheden en ze kunnen er daar wel wat van, amai... Het laatste concert begon pas na middernacht en zelfs met oorstopjes in was het met de tamelijk luide muziek haast onmogelijk om in te slapen. En toen ik deze morgen rond 7.20 uur vertrok, waren de laatste feestvierders nog steeds niet naar huis.

In het donker vertrekken heeft wel iets magisch.




En al geluk dat ik op tijd weg was, want het was meteen al een lange steile klim om uit Pontedeuma weg te raken en ook later op de dag waren er af en toe steile stukken bij!

Iets wat je in Galicië vaak ziet, en wat ik ook zag op de Camino Portugues in 2019, is dit:

Het wordt horréo genoemd en is een opslagplaats voor graan, aardappelen, maís, ... waar ongedierte niet goed bij kan.

De rest van de dag was het regelmatig een steilere klim, afgewisseld met dalingen, af en toe een stuk in bos en een verre blik op een rivier.




Behalve het kustplaatsje Miños (waar ik zelf niet gestopt ben) waren er verder twee onverwachte plaatsen waar je iets kon drinken of eten. Als eerste onderweg was juist voor Ponte Baxoi, een 14de-eeuwse brug, het café Ultreia et Suseia, dat in een houtwerkbedrijf is ingebouwd. De naam zelf verwijst naar de zin die al meerdere eeuwen lang als aanmoediging gezegd werd tegen pelgrims die onderweg zijn naar Santiago de Compostela. Tegenwoordig zegt men wel eerder ´Buén camino´, iets wat ik de laatste dagen al heel vaak heb gehoord en zelf gezegd.

Het tweede onverwachte plaatsje was op de top van een steil stuk, waar je verschillende drankjes, zowel warm als gekoeld, een broodje, koken of fruit kon nemen. De betaling was ´donativo´, wat staat voor vrije gift.


Gesterkt door een fris drankje en de energie van een banaan, was ik klaar voor het laatste stukje richting Betanzos, voornamelijk afdalend.




Ik was pas binnen rond 14.30 uur, dus voor 21,5 km afstand ging het minder vlot dan de voorbije twee dagen. Maar ja, met de steile hellingen en de warmte...

Ook in Betanzos verblijf ik in de gemeentelijke albergue, deze keer voor 8 euro, maar het heeft dan ook ietsje meer faciliteiten.

Na een verkwikkende douche ging ik op verkenning in dit stadje dat ooit tot het Romeinse rijk behoorde en dat zie je dan ook aan sommige oudere gebouwen en smallere straatjes.




Vanavond ga ik op tijd bedwaarts om wat slaap in te halen, want morgen is de afstand nog groter, wordt het nog wat warmer (ze geven tot 30°) en is er ook flink wat stijgen bij. Hopelijk zijn hier niet te veel snurkers die mijn nachtrust kunnen verstoren!

1 opmerking: