vrijdag 9 september 2022

Camino Inglés van Neda naar Pontedeume

De weergoden hebben vandaag alleszins hun woord gehouden: het was prachtig weer! Ik vertrok na een eenvoudig ontbijt omstreeks 9.00 uur in Neda. Eigenlijk wandel ik nu terug ter hoogte van Ferrol, maar dan langs de andere kant van de zeearm (of is het rivier?).



Wat je hie ook regelmatig tegenkomt, zijn van die waterbassin in de dorpen. Wellicht deden ze hier vroeger ooit hun was?


Na nog een laatsteblik op de havenindustrie was daar eindelijk ook voor het eerst op deze route bos, maar zo mooi was het nu ook weer niet. Maar goed, even van het stedelijke vanaf, al hoor je het verkeer op de grote wegen in de buurt nog wel razen.


Wat je ook vaak tegenkomt op camino´s,zijn opeengestapelde stenen. Het achterlaten van een steen of een ander aandenken op een bepaalde plek is een traditie die vele pelgrims volgen. Het stenen ritueel moet de bagage vertegenwoordigen die men achterlaat. Sommige mensen doen dit om afscheid te nemen van voorbije zorgen of voor een last die ze gedragen hebben.


En zo gaan de kilometertjes vandaag vlot, als is het altijd wel wat trager als het parcours stijgt.




En zo komt dus Pontedeuma ook in zicht, een stad aan de rivier ´Eume´ en zo weet je meteen waar de stad haar naam heeft aan te danken!






Ik was een beetje bang dat ik geen logies zou vinden of anders heel duur logies, want de twee budgetvriendelijke plaatsen die ik vooraf contacteerde, waren al volzet. Maar in de gemeentelijke albergue (die je niet op voorhanx kan reserveren) was gelukkig nog plaats, ik was zelfs nog maar de vierde persoon vandaag (maar later op de dag liep het wel nog helemaal vol).

Zo´n albergue is echt basic met stapelbedden en wegwerplakens, maar het kost dan ook amper geld.





Na een verkwikkende douche en wat kleren uitwassen, ging ik op verkenning. En tot mijn grote verrassing kwam ik midden in de grootste jaarlijkse festiviteiten van de stad terecht: wat een drukte maar ook wat een sfeer!






Vandaag was echt een dag waarop zowel de wandelaar als de toerist in mezelf aan hun trekken kwamen en dat overgoten met heerlijk weer!


3 opmerkingen: