maandag 13 mei 2019

Van São Pedro de Rates naar Portela Tamel (met twee omwegen)

Gisterenavond nog een koud voetbadje en een voetmassage gekregen van een vrijwilliger van de albergue.


Het heeft vandaag echt wel geholpen, samen met intapen van de voeten en wandelwol.

Ik wilde eigenlijk vandaag naar Barcelos gaan, zo'n 16,2 km, omdat ik de dag daarna in de alom geprezen Casa de Fernanda wilde overnachten. Had gisterenavond gebeld en ze bleken voor dinsdagavond volboekt helaas... 🙁 Dat zorgde er wel voor dat ik vandaag een langere afstand zou moeten doen, naar Portela Tamel, volgens het wandelboekje ongeveer 26 km.

In de herberg was trouwens een ferme muurschildering van de heilige Jacobus om wie deze bedevaarten naar Compostela allemaal gaan.


Ook vandaag ben ik met Lisa uit Berlijn samen vertrokken om 7.10 uur. Lisa nam echter een uitgebreide stop in het eerste café onderweg voor uitgebreid ontbijt en ik ben dan alleen verder gegaan, in de veronderstelling dat ze me wel ergens zou inhalen, want vandaag had ze snellere benen.





Een beetje verderop liep ik dan de eerste Nederlandstalige tegen het lijf, Michiel uit Groningen.



En zo gingen we al babbelend voorbij de 200 km-paal. 


 In Barcelinos nam ik afscheid van Michel en trok ik weer alleen verder richting Barcelos, waar ik nog een stempel scoorde in een mooie kerk.




Na Barcelos ben ik echter twee keer de mist ingegaan en heb een omweg van enkele km gemaakt en dan nog stijgend. Geen lachertje met 29 graden. De eerste omweg heb ik mezelf bovenaan de klim beloond met een frisse 1,5-literfles water en een half uur rust met daarbovenop een bijkomende stempel.



De tweede omweg sukkelde ik op een zwaardere omweg. Ik had het op de duur zo warm van de hitte in combinatie met het klimwerk, dat ik bij een Portugees gezin binnen in hun huis mocht afkoelen en fris water en een banaan kreeg. En tijdens deze nieuwe stop wisselde ik met de 10-jarige dochter Mathild Portugese, Engelse en Nederlandse woordjes uit met dank aan Google Translate. 

En zo sukkelde ik dan uiteindelijk na zo'n 33 km en meer dan 10 uur onderweg toch op mijn eindbestemming van vandaag. Pfff... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten