dinsdag 14 mei 2019

Van Portela Tamel naar Ponte de Lima

Vandaag was ik al omstreeks 12.30 uur op mijn bestemming op zo'n 27 km. En jaja, ik heb ze alle 27 gewandeld! Maar ik vertrok al wel om 4.10 uur!



Ik werd rond 2.30 uur wakker van twee mannen met zware stem die niet beter vonden dan op dat nachtelijk uur in een albergue vol slapende mensen een babbel te beginnen. Ik heb hen uiteindelijk vriendelijk gevraagd of ze hun gesprek ergens anders konden voortzetten. Daarna begon iemand op de kamer te snurken en begon een groen lichtje aan het plafond te pinken (en deed dat wellicht al de ganse tijd). Maar ik was dus wakker, grrr... En toen dacht ik dat ik me misschien beter kon klaarmaken om te beginnen wandelen en zo de grootste hitte van de dag te mijden. Beste idee van de dag! Zalig om zo vroeg en in de friste te wandelen, nog haast geen verkeer, vogeltjes die fluiten, de opkomende zon...



En tegen het vertrekuur van de dagen voordien had ik er dan ook al bijna de helft van de afstand opzitten en dat zonder de hitte! Ook Neel kreeg onderweg een mooi plaatsje waar hij kan genieten van het uitzicht.



En zo wandelde ik bijna in trance door de fluitende vogels, de regelmatige tikgeluiden van mijn wandelstokken, de mooie uitzichten en het leek heel lang of ik de enige wandelaar was die op pad was.







Doordat de afdaling naar Ponte de Lima veel in de schaduw was, liep ik niet te overhit binnen. Vandaag logies in Old City Hostel, een budgethotel dat welgeteld drie maal zo veel kost dan de albergue van de nacht voordien (vandaag dus 15 euro). Maar wat een 'luxe', maar twee stapelbedden op de kamer (en we liggen er maar met twee), gratis thee en koffie, keuken ter beschikking, salon met tv, terras, morgenvroeg ontbijt, zelfs een ligbad (helaas wel zonder badstopje), gratis je was laten doen en paar uurtjes later netjes en droog terugkrijgen,... En de vrouw van het hotel is zelfs met mij naar de verpleegster van de brandweer gereden die mijn intussen 5 bleinen heeft verzorgd, gratis en voor niets.

Heb ook al meer dan blad vol stempels verzameld:

Omdat ze morgen nog steeds 27 graden geven, mijn voeten niet goed meewerken en het over een afstand van 2,7 km 310 m klimmen is, ga ik morgen niet wandelen. Ben immers al dag verder dan ik gepland had. Ofwel neem ik de bus ofzo naar verderop, ofwel rustdag ter plaatse. Eerst nog eens (hopelijk goed deze keer) over slapen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten